رنگ درمانی

رنگ درمانی


 رنگ درمانی از هنر باستانی استفاده از رنگ و نور برای درمان بیماری سرچشمه می گیرد. کاربران این رشته معتقدند که با تغییر رنگ هایی که ما را احاطه کرده اند می توان به سلامت و بهبودی دست یافت.
نخستین شکل این نوع درمان با استفاده از جواهرات رنگی و نور خورشید انجام می گرفت. اما امروزه بسیاری از کاربران استفاده از رنگ را با دیگر درمان های تکمیلی همچون عطر درمانی، ماساژ، واکنش درمانی و یوگا آمیخته و شیوه های جدیدی برای این نوع درمان ابداع کرده اند.

● اصول رنگ درمانی
بدن انسان نور حاصل از طیف های رنگی را جذب می کند. هر رنگ دارای یک فرکانس، طول موج و انرژی است که با آن ترکیب شده است. رنگ هایی که ما جذب می کنیم قادرند بر سیستم عصبی، غدد و خصوصاً بر ترشح هورمون ها و ارگانیسم بدن انسان تأثیر بگذارند. این موضوع می تواند بر سلامت روحی روانی و فیزیکی نیز تأثیر بسزایی داشته باشد. علامت بیماری نشانه ای از کمبود و یا استفاده ناکافی از رنگ و نور در سلول ها و ارگان های بدن انسان است. ممکن است این موضوع به دلیل عواملی چون شیوه زندگی، محیط پیرامون، فشار روحی و یا افراط و تفریط در استفاده از فرکانس خاصی از رنگ در سیستم انرژی بدن باشد. این عدم تعادل می تواند با انتخاب درست فرکانس رنگ ها اصلاح شود.

● مشاوره در رنگ درمانی
ملاقات اولیه تقریباً ۲ ساعت به طول می انجامد. در این مدت کاربر سعی می کند به اطلاعاتی درباره فرد، پرونده پزشکی و وضع سلامت فیزیکی و روحی و روانی فرد دست یابد.
با این کار او قادر است فرکانس رنگ مورد نیاز شما را شناسایی کند. رنگ درمانی ممکن است شامل استفاده از تمرین های تنفسی، نور، کریستال، روسری ابریشم، یا آب رنگی باشد. از نور رنگی نیز می توان برای برخی اعضا و یا کل بدن استفاده کرد. رنگ اصلی معمولاً به همراه رنگ مکمل (مثلاً آبی یا نارنجی) تجویز می شود. از نورها ممکن است به صورت یکنواخت و یا موزون استفاده شود.
علاوه بر این ممکن است توصیه شود از رنگ مناسب در رژیم غذایی، لباسی که می پوشید و محیط پیرامون خود در منزل و یا محیط کار استفاده کنید.

● جایگاه رنگ درمانی
از رنگ به عنوان یک داروی معمولی برای درمان زردی نوزاد و همچنین به عنوان درمان مکمل برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و نیز ترمیم زخم های داخلی استفاده می شود.
این نوع از درمان را می توان برای شمار بسیاری از بیماری هایی که در اثر فشار روحی ایجاد می شوند نظیر بیماری کم خوابی، اضطراب، تنگی نفس، ناهنجاری های اخلاقی و غیره و نیز بعد از اعمال جراحی استفاده کرد. از رنگ برای افزایش قدرت یادگیری و خلاقیت نیز استفاده می شود.

● رنگ در زندگی
شما می توانید برای استفاده از اثرات مفید رنگ بر ذهن، روح و جسمتان از روش ساده ای استفاده کنید:
▪ از لامپ های رنگی استفاده کنید.
▪ به جای استفاده از نور فلورسنت و نئون از نور ملایم استفاده کنید.
▪ در زمستان برای کاهش بیمارگونگی این فصل از نور با طیف کامل استفاده کنید.
▪ نقاشی کنید.
▪ رنگ وسایل اطراف خود مثل لباس، مبلمان، اتومبیل و اتاق خواب را با دقت انتخاب کنید.
▪ رنگ ها را در ذهن خود مجسم کنید.

● تنفس رنگ
تنفس رنگ نوعی تعمق و تجسم است که در آن خود را در حال استنشاق رنگ ها تصور می کنید. شما می توانید این کار را در حال قدم زدن و یا قبل از خواب در رختخواب انجام دهید.

● لباس و دکوراسیون
اغلب اوقات لباس هایی که می پوشیم حالت درونی ما را نشان می دهد. رنگ لباسی که می پوشیم می تواند نوع احساس ما را تغییر دهد. پوشیدن لباس های رنگ روشن با افسردگی، کمبود اعتماد به نفس یا خودباوری مقابله می کند، لباس هایی با رنگ های آرامش بخش بپوشید تا اضطراب و فشار روحی از شما دور شود.

● رژیم غذایی
یک روش ساده برای استفاده از رنگ انتخابی شما جای دادن آن در رژیم غذایی است. برای مثال اگر به رنگ زرد نیاز دارید موز و یا میوه های زرد، ذرت، کره، برنج زعفرانی و غذاهایی از این قبیل بخورید.



تاريخ : ٢٧ فروردین ۱۳٩۱ | ٧:٠٢ ‎ب.ظ | نویسنده : مجید | نظرات ()
  • گسیختن
  • تب یکم